Sicko on vuonna 2007 Michael Mooren tekema dokumentti, jossa kaydaan lapi Amerikan terveydenhuoltoa. IMDB:n selostus on "A documentary comparing the highly profitable American health care industry to other nations". Oletteko koskaan nahnyt? Olen tassa jo jonkun aikaa karsinyt flunssasta ja kurkkukivusta ja eilen illalla yritin huuhdella kurkkuani uudella hienolla vodkapullollani, jonka ostin. Valitettavasti desinfiointi ei auttanut ja aamulla oli ehka maailman hirvein kurkkukipu ja kurkussa naytti olevan valkoisia bakteeripeitteita. Eipa siina. Soitin sitten koulun Health Centeriin jotta saisin vaihdettua laakariaikani aikaisemmaksi. Valitettavasti se ei onnistunut joten kamppis soitti minulle kyydin sairaalaan. Torkahdin hetkeksi kunnes Kendra tulikin koputtelemaan ovelle ja totesi "Joko potilas on valmis lahtemaan?". Laitoin akkia Walmartista ostamani harmaat collegehousut jalkaan, topin ja koulun NMU-hupparin ja eikun menoksi.

Kavelimme johonkin Walk in -osastoon, menin luukulle ja selitin tilanteeni. Eipa siina, nainen antoi jotain lappuja taytettavaksi jossa piti laittaa mm. osoite missa asun, henkilotunnus, vakuutustiedot  yms ja muutama allekirjoitus etta suostun kaikkeen. Pian vanhempi naishoitaja kutsui Sarah -nimella minua ja eikus perse penkista ylos ja pyysin Kendraa tulemaan mukaani, jos vaikka kielitaitoni ei riitakkaan selittamaan kaikkea. Huoneessa hoitaja kysyi muutamia peruskysymyksia, kuten olenko allerginen millekaan, syonko talla hetkella mitaan kipulaakitysta yms. Han myos mittasi verenpaineeni ja kuumeen. Koska olin ottanut juuri buranan naamaan, niin hikoilin kuin pieni sika. Jossain vaiheessa kun nainen kysyi minulta jotain, en todellakaan ymmartanyt mita han tarkoitti, oli sen verran outo sana. Pian hoitaja kysyikin etta mista pain oikein olen. Totesin vain, etta Suomestahan mina. Hoitaja oli niin iloinen ja alkoi selittaa vaikka ja mita, ja kuulemma minun suomiaksenttia ei kuulunut ollenkaan, silla han luuli etta olen jenkkilasta. Epailen vahvasti, oli vain kohtelias minua kohtaan. Ei mennyt kauaa kun laakari tuli huoneeseen. Laakari oli noin 50-vuotias mies ja han katsoi ensin minun korvat ja sen jalkeen kurkkuuni "sinun kurkkusi ei nayta kovin iloiselta". Oli pakko todeta siihen etta "eika se myos tunnu iloiselta". Han teki pikaisen angiinatestin ja sen jalkeen maarasi minulle kymmenen paivan antibioottikuurin.

Laakarikaynti maksoi 130 dollaria ja sen jalkeen Kendra lahti kayttamaan minua kaupassa ja apteekissa. Ostin jotain kurkkupastilleja ja jotain vitamiinijuomaa seka 13 dollarin antibiootit. Seuraavaksi vain odotellaan etta antibiootit toimii ja iskee, jotta paasee leikkimaan taas ahkerasta opiskelijaa. Otin kuvat laskuista ja laakepurkista ja tayttelin netissa matkustajavahinkoilmoituksen.

Tulipahan nahtya sitten jenkkilan terveydenhuoltokin. Kallista hommaa, ei meika tanne ehka haluais jaada asumaan ikuisesti, vaikka taalla mukavia ihmisia onkin.